Jeans

Dave van Petrol

De carrière van Dave begon toen hij als 22-jarige student solliciteerde naar een bijbaantje bij een populaire trendy jeanszaak in Rotterdam. Tot zijn grote verbazing werd hij gekozen uit meer dan 100 sollicitanten! Het was de start van zijn levenslange liefde voor jeans.
In die tijd introduceerde de winkel een collectie gebaseerd op denim erfgoed. ‘Als verkoopteam leerden we over de oorsprong van de spijkerbroek. Het intrigeerde me, ik had niet verwacht dat er zo’n interessante geschiedenis achter dit kledingstuk zou zitten. Ik wilde er alles over weten en begon zelfs te zoeken naar vintage jeans die ik dan pimpte met mijn eerste naaimachine’, vertelt Dave, die steeds beter werd in ontwerpen. Dit bleef niet onopgemerkt door het bekende jeansmerk Levi’s dat hem benaderde en hem een baan bood als reizend ontwerper. Winkels door heel Europa maakten ruimte vrij, zodat klanten hun jeans konden laten ontwerpen of pimpen door Dave.
Jaren later kwam Dave in contact met zijn ex collega van de jeanswinkel, die het inmiddels geschopt had tot directeur van het sterk groeiende kledingmerk Petrol Industries. De enorme passie en het ontwerptalent van Dave waren voor Elwin reden genoeg om Dave binnen te halen als Hoofd Denim Design. ‘Tien jaar later kunnen we met trots zeggen dat denim mede dankzij Dave een belangrijk onderdeel is geworden van het Petrol DNA’. In de ontwerpen van Dave zie je vakmanschap en technieken van weleer terug, vertaald in de trends van nu. Dit kunnen bijvoorbeeld bepaalde stiksels zijn of leuke details als extra zakken. De details die vroeger werden gebruikt waren niet alleen voor de sier maar hadden ook een doel. Deze manier van denken en werken houdt Dave er graag in. Om geïnspireerd te blijven verslindt hij boeken en tijdschriften waarin wordt verteld over de oorsprong van vintage jeans.
Naast zijn grote liefde voor denim zijn Whisky drinken en motorrijden andere passies van Dave.


Duurzaamheid wordt op het gebied van denim steeds belangrijker. Onze leveranciers hebben geïnvesteerd in milieuvriendelijke machines en gebruiken chemicaliën die niet belastend zijn om water-en energiezuinig te kunnen werken. Duurzaam Jeans produceren tegen een redelijke prijs blijft een uitdaging, maar het is het onderzoek en de extra investeringen zeker waard. Hoewel we nog niet bij de eindstreep zijn brengt elke verbetering ons dichter bij een betere toekomst.

Wat klanten zeggen

5/5